Boyun Fıtığı

Boyun fıtığı nedir?

Boyun Fıtığı, boyun omurları arasındaki kıkırdağın omurilik kanalına doğru yer değiştirmesi sonucu kola gelen sinirlere ve omuriliğe baskı yapması ile oluşan hastalığa denir. Boyun omurları omurga sisteminin en küçük ve en narin omurlarıdır. Kolaylıkla travmalardan etkilenebilirler. Ayrıca çok hareketli eklemlere sahiptirler. Öne ,arkaya, sağa, sola ve yana doğru hareket yapabilirler

Boyun fıtığının belirtileri nelerdir?

Hastalar tek taraflı omuzdan başlayıp eline ve parmaklarına kadar uzanan bir ağrıdan şikayet ederler.
Bazı hastalarda sırta ve kürek kemiklerine doğru yayılabilir.
Parmaklarda uyuşma olabilir.
Elde kuvvetsizlik olup, hasta eline aldığı eşyaları düşürebilir.
Ağrı özellikle geceleri hastayı uyutmayacak kadar fazla olabilir.

Boyun ağrıları neden oluşuyor?

Boyun ağrıları; boyun omurgasını oluşturan omur ismi verilen kemiklerin, eklemlerin, omurların arasında yer alan disklerin ve omurga çevresindeki kas ile bağların bozulması sonucu gelişiyor. Modern yaşamın getirdiği olumsuzluklardan biri olan boyun ağrılarına; boyun fıtığı, disk dejenerasyonu, boyun omurgasında kireçlenme, miyofasyal ağrı sendromları, romatizma, osteoporoz, kötü duruş ve boynu kötü kullanma ile tekrarlayan strese bağlı zedelenme gibi pek çok neden yol açıyor

Hangi tedavi yöntemlerinden yararlanılıyor?

Sanılanın aksine, boyun fıtığında cerrahi tedavi son çare olarak görülüyor. Hastaların büyük çoğunluğu için yatak istirahati, ilaç tedavisi veya fizik tedavi yeterli geliyor. Başlangıç döneminde şiddetli ağrı varsa istirahat ve ilaçlar veriliyor. Ağrı azaldığı dönemde ise Fizik Tedavi programı öneriliyor. İlaç olarak ağrı kesici, ödem azaltıcı ve kas spazmını çözücü ilaçlar veriliyor. Özellikle akut dönemdeki boyun zedelenmelerinde de kısa süreli kullanım için boyunluk verilebiliyor.

Boyun Fıtığı Egzersizleri Nelerdir?

Masa üstünde çalışsak bile masaüstü bilgisayarlardan daha alçakta bulunduğu için daha fazla eğilmemize neden oluyor. Uzun süre lap top başında geçirilen zaman boynumuza, gözlerimize ciddi zararlar verebiliyor. Boynumuz düzleşiyor, ağrıyor bize ciddi anlamda acı veriyor.

Bu yüzden aslında boynumuzun sürekli hareket halinde kalmasına, uzun süre lap top başında boynumuzun hep aynı pozisyonda kalmamasına özen göstermeliyiz. Sık sık boyun egzersizleri yapmalıyız. Dik oturmalıyız. Boyun düzleşmesine karşı doktor tavsiyelerine kulak vermeliyiz.

Doktorların önerdiği klasik boyun egzersizleri

Boyun Fıtığı Egzersizleri

Boyun fıtığı ile ilgili sıkça sorulan sorular

Fizik tedavide neler yapılıyor?

Boyun fıtıklarının çoğunda fizik tedavi ile düzelme sağlanabiliyor. Yumuşak doku ve sinir kökü baskısına bağlı ağrıları gidermek ve spazm oluşan kasları gevşetmek için kızıl ötesi ışınlar, sıcak uygulamaları, ultrason ve elektriksel uyarı uygulanıyor.

Boyun ağrılarını önlemek için nelere dikkat etmeli?

Masa başında çalışıyorsanız, kol destekli bir sandalyede, omuzlarınız geride ve ayaklarınız yere değecek şekilde oturun. Sırtınıza ve belinize arkadan destek verin. Ensenize de bir yastık ile destek sağlayın. Sandalyeden öne doğru kayarak kalkın. Uzun süre bilgisayar kullanmak, kitap ve gazete okumak, televizyon seyretmekten sakının.

Tanı nasıl konuluyor?

Hastaların anlattıkları şikayetler teşhis için oldukça yardımcı oluyor. Kesin tanı muayene ve MR incelemesi ile konuluyor.

Ne zaman cerrahi tedaviye başvuruluyor?

Cerrahi tedavi ancak; ilerleyici kas gücü kaybı, duyu kusuru ve refleks kaybı olacak şekilde kol sinirlerine ve omuriliğe baskı yapan boyun fıtıklarında, tedaviye rağmen şikayetleri süren hastalara, omurga kırığı ile omurga kayması olanlara, ciddi omurilik ve sinir baskısı olanlara yapılıyor.

Cerrahi tedavi kesin çözüm sağlıyor mu?

Boyun fıtığında cerrahi tedavinin amacı, omurilik ve sinir dokusuna olan baskıyı ortadan kaldırmak. Bir başka deyişle fıtığı yok etmek. Bunun sonucunda da hasta ağrı, kolda uyuşma ve güç kaybı gibi yakınmalarından kurtuluyor. Günümüzde uygulanan cerrahi operasyonlar boyun fıtığında kesin çözüm sağlayabiliyor.