Bel Fıtığı ve Tedavisi

Bel fıtığı kimlerde görülür?

Erişkinlerin %80’i hayatlarının bir döneminde en az bir kez bel ağrısından yakınmaktadır. Bel fıtığı, genelde 30- 60 yaş arasındaki erişkin grupta sık görülmesine rağmen, hemen her yaşta ortaya çıkabilir. Bel fıtığının özellikle görüldüğü bir gruptan ziyade, bel fıtığına yol açabilecek risk faktörlerinden söz edilmelidir.

Risk faktörleri nelerdir?

Hareketsizlik

Sigara içme

Meslekle ilgili olan faktörler

Günlük yaşamda omurga fizyolojisine uygun hareket etmemek

bel fıtığına sebep olan hareketler

Riskli pozisyonlar ve hareketler nelerdir?

• Yerdeki cisimleri dizleri kırmadan eğilerek kaldırmak,
  • Dizleri kırmadan ağır nesneleri itmek ve çekmek,
  • omuz üstüne yük kaldırmak ve yukarı doğru uzanmak,
  • Masa başında uzun süre bel desteği olmaksızın çalışmak,
  • Elde uzun mesafelerde ağır yük taşımak bel fıtığını davet edici olaylardır.

Bel Fıtığının belirtileri nelerdir?

Tek veya her iki bacağa vuran ağrılar;

Ayaklarda uyuşmalar;

Hareket kısıtlılıkları;

Yürüme ve oturmada güçlük

bel fıtığının belirtileridir.

Bel fıtığı ilerlerse

İktidarsızlık,

Çabuk yorulma,

İdrarını tutamama,

Yürüyememe

gibi belirtiler de eklenebilir.

Bel fıtığında Yapılması Gereken Hareketler

Bel fıtığında Yapılması Gereken Hareketler

Bel Fıtığı hakkında sıkça sorulan sorular

Bel Fıtığı İlerlerse Ne Yapılmalı?

Eğer yukarıdaki önerilere, istirahata ve kas gevşetici ilaçlara rağmen hastanın şikayetleri devam ediyorsa fizik tedavi uygulanabilir. Fizik tedavi mutlaka bir uzmanın denetiminde olmalıdır. Fizik tedavi sırasında ilk bir kaç gün ağrılarda artma olabilir, ama hasta fizik tedavi uzmanının önerdiği sürece tedaviye devam etmelidir Eğer yapılan tüm tedavilere rağmen hastanın ağrıları geçmemiş ise nükleoplasti metodu uygulanabilir

Belly Button

Ameliyat Gerektiren Durumlar Nelerdir?

Fizik tedaviye rağmen hastanın ağrıları devam ediyorsa veya geriletilmeyen bir güç kaybı, bacakta incelme, idrar tutamama varsa, dayanılmaz ağrılar mevcutsa veya MR filmlerinde diskten bir parça koptuğu tespit edilirse çözüm cerrahi müdahaledir. Ameliyatla omurilikten çıkan sinirlere olan mekanik bası giderilmelidir. Eğer cerrahi müdahale yapılmaz ve sinire bası devam ederse hastada idrarını tutamama, seksüel gücün kaybı, ayaklarda kuvvetsizlik gibi sorunlar gelişebilir.

Bel Fıtığı Teşhisi Nasıl Konur?

Günümüzdeki modern tanı yöntemlerinden olan Manyetik Rezonans(MR) ile bel fıtığı teşhisi kolaylıkla konulmakta ve derecesi belirlenebilmektedir. EMG (Sinir ölçüm testi) de bazı olgularda gerekmektedir. Ancak Bel fıtığının teşhisinde altın standart; klinik muayene ve hekimin gözlemleme tecrübesidir.

Belly Button

Bel Fıtığının Tedavisi Nasıl Yapılır?

Başlangıç Safhası: Bel fıtığın tedavisi fıtıklaşmanın, yani disk dediğimiz elastiki maddenin bacağa giden sinirlere yaptığı basının derecesine bağlıdır. Eğer sadece bel ve bacak ağrısı mevcut, herhangi bir uyuşukluk, güç kaybı, hareket kısıtlılığı yoksa bel fıtığı başlangıç safhasında demektir. Bu halde hastaya kas gevşetici ilaçların verilmesi, yatak istirahati ve belini zorlayacak hareketlerden kaçınması önerilir.

Ameliyat bel fıtığı veya omurga kireçlenmelerinde son çaredir midir?

Hayır. Sanılanın aksine, bazı durumlarda ameliyat ilk seçenek olabilmektedir. Özellikle uzun süre devam eden şiddetli ağrılardan, ayaklarda kuvvet kaybından ve idrar kaçırmaktan şikayet ediliyorsa ameliyat tercih edilebilmektedir.

Bel fıtığı ve kireçlenme ameliyatları çok riskli ameliyatlardır mıdır?

Hayır. Günümüzde uygulanan yeni yöntemlerle risk oranı çok aza indirgenmiştir. Mikrodiskektomi ve mikrocerrahi yöntemleri, yani mikroskop kullanılarak yapılan ameliyatlarda, başarı şansı %95 civarındadır.

Ameliyat sonrasında hastalığın nüks etme riski yüksek midir?

Hayır. Ameliyat sonrasında istirahat süresine uyulan hastalarda, kilo düzenlemesi yapılıp, düzenli egzersizler ve doğru oturup kalkma eğitimleri de verildiği takdirde, hastalığın yeniden nüks etme oranı %5’in altına düşmektedir.

Bel fıtığı ameliyatından sonra hasta iş yaşantısına devam edebilir mi?

Bel fıtığı ameliyatı sonrasında, kişi tedavi süresince uyması gereken yaşam biçimini benimsediği takdirde, yaklaşık 3-4 hafta içinde işinin başına dönebilir ve dilediği kadar bu aktiviteyi sürdürebilmektedir.

Fizik tedavi ve egzersiz bel fıtığını tamamen yok edebilir mi?

Hayır. Fizik tedavi ve diğer yöntemler orijinal halini kaybetmiş dokuyu eski haline sokamaz. Bu tür tedavilerde amaç kas ve eklemleri kuvvetlendirip vücut yükünü dağıtmaktır.

Bel fıtığı ameliyatları cinsel fonksiyonları olumsuz etkiler mi?

Hayır. Bu ameliyatların kesinlikle cinsel fonksiyonlar üzerinde olumsuz etkileri bulunmamaktadır. Ancak geç kalınmış ve ayaklarda felç gelişmiş hastalarda operasyon öncesi var olan sıkıntılar daha sonra düzelemeyebilmektedir

Bel fıtığında masaj ve bel çekme ile iyileşmek mümkün müdür?

Hayır. Bu yöntemler fizik tedavi içinde kullanılabilen yöntemlerdir ancak her hastaya göre farklı uygulanması ve hekim gözetimi altında yapılması gerekmektedir. Dışarıda ehliyetsiz kişiler tarafından yapılan bu tür tedavi girişimleri yüksek risk taşımaktadır. Yanlış uygulanan bu tür girişimler sakat kalma ile dahi sonuçlanabilmektedir.